Academic library impact

Een paar weken geleden verscheen het ACRL-rapport Academic library impact: improving practice and essential areas to research. Het is weer zo’n uitgebreid Amerikaans rapport waar je even de tijd voor moet nemen.
Het rapport bouwt voort op een aantal eerdere ACRL publicaties:
2010: Value of Academic Libraries
2015: Academic library contributions to student succes, year 1
2016: Documented library contributions to student learning and succes, year 2
2017: Academic Library Impact on student learning and succes, year 3
De drie laatste publicaties komen allemaal voort uit het AiA project: Assessment in action: academic libraries and student succes. In dit project hebben een groot aantal Amerikaanse bibliotheken kleine onderzoekjes kunnen uitvoeren naar de bijdrage van de bibliotheek aan studiesucces. Al deze onderzoekjes bij elkaar leenden zich voor een soort meta-analyse. Dit vormt de kern van het nieuw verschenen rapport.

Op basis van deze analyse identificeren de auteurs zes onderwerpen waarmee de bibliotheek haar bijdrage aan studiesucces kan aantonen of vergroten. Ik doe een poging tot vertaling.
1. Communiceer over de bijdrage van de bibliotheek.  Richt deze communicatie op zowel universiteitsleiding als afdelingshoofden. Kijk goed welke terminologie je hierbij gebruikt. Bijvoorbeeld: spreek niet over diensten, maar over programma’s of activiteiten.
2. Stem de evaluatie van de bibliotheek af op de missie van de universiteit. Hier wordt het Engelse assessment gebruikt, een lastig te vertalen begrip. Gebruik in je bibliotheekevaluatie terminologie die overeenkomt met die van de universiteit.
3. Integreer data van de bibliotheek in de universitaire data verzameling. In de Verenigde Staten is men verder met Learning Analytics dan in Nederland. De bedoeling van deze aanbeveling is dat de bibliotheek ervoor zorgt dat haar gegevens worden geïntegreerd in de LA-bestanden, maar ook dat men gebruik kan maken van de gegevens uit LA.
4. Kwantificeer het effect van de bibliotheek op studiesucces. Dit is de lastigste aanbeveling uit het rapport. Hoe doe je dit? Er staat dan ook een hele reeks vragen voor verder onderzoek genoemd.
5. Vergroot de rol van de bibliotheek in het onderwijs en in het leerproces. Integreer bronnen in de leeromgeving en in worksflows, regel workshops en onderwijs, en meet de resultaten hiervan.
6. Werk samen met andere stakeholders in het onderwijsveld. Niet alleen in je eigen instelling, maar ook daarbuiten, zoals met musea, openbare bibliotheken, archieven. Onderzoek wat zij doen, maak er gebruik van.

Dit is allemaal nogal kort door de bocht opgeschreven. Het rapport is veel genuanceerder en geeft naast aanbevelingen ook een enorme lijst aan mogelijkheden voor verder onderzoek.  Ook omvat het rapport een handleiding voor een website waarop de literatuur over het onderwerp in een visualisatie-tool is opgenomen. Gelukkig is er ook een gewone bibliografie (24 pagina’s) beschikbaar.

 

 

Advertenties

Geplaatst op 18/10/2017, in Impact measurement. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: