Performance measurment Oxford (3)

user_experience_sarah_weiseEen belangrijk onderdeel van het congres in Oxford waren workshops en presentaties over UX (user experience). Dit is toch wel een trend te noemen in deze tak van sport: het onderzoeken van de ervaringen van de gebruiker door middel van technieken die deels uit het ICT domein komen (user interfaces testen) en deels uit de antropologie. Beide domeinen kwamen aan bod. De ook in Nederland bekende UX-goeroe Andy Priestner was niet aanwezig, maar twee andere bekende onderzoekers wel: Andrew Asher en Donna Lanclos.
Aan wat voor technieken moeten je denken? Bijvoorbeeld aan dagboeken, die volgens een bepaalde structuur en vraagstelling gevuld worden, of aan liefdesbrieven aan de bibliotheek, of juist “breaking-up-letters”. Ook het meelopen met een student (shadowing), observaties en eyetracking worden toegepast. Wat levert dat zoal op?

Frankie Wilson, Bodleian Libraries, onderzocht een groep PhD’s. Of eigenlijk maakte zij ze co-researcher in haar onderzoek, door ze ook te betrekken bij haar onderzoeksmethodiek die vooral gebaseerd was op dagboeken. Wat bleek: de PhD’s, die vanuit de hele wereld naar Oxford komen, voelen zich vooral eenzaam en verlaten. Ze hebben behoefte aan een verwelkomende community. Vanuit de bibliotheek hebben ze vooral behoefte aan tijdbesparende tips, zoals het gebruiken van citatiesoftware.

De MacOdrum Library deed een onderzoek naar de usability van LibGuides. Hierbij bleek dat deze vaak veel te veel informatie bevatten. De studenten willen vooral (max 5) belangrijke databases, informatie over citeren en een contactadres voor een vakspecialist. Qua lay-out werd gekozen voor tabs in “accordeons” in plaats van  tabs bovenaan of in het linkerframe.

In Harvard hebben ze een heel lab om bibliotheek user interaces te bestuderen. Mooie quote “A user interface is like a joke. If you have to explain it, it’s not that good”.

Heel bijzonder was een workshop over etnografie, verzorgd door Ashner en Lanclos. We werden in kleine groepjes naar buiten gestuurd, waar we gestructureerd observaties moesten doen. Denk aan de activiteiten die je ziet, de middelen die mensen daarbij gebruiken, wat de looppatronen zijn en hoe mensen interacteren met elkaar en de omgeving. Wij gingen naar een grasveldje bij een museum, waar we in 15 minuten een heel avontuur observeerden. Eerst zagen we mensen vooral foto’s maken met hun mobieltje, lekker op bankjes zitten met eten, en wat lezen. Opeens klonk er gekrijs. Er stond een hoge boom, met daaromheen een hoog hek. Een klein meisje was tussen de spijen van het hek door gekropen en kun niet meer terug. Haar moeder sjorde nog, maar het koppie van het kindje bleef klem zitten. Paniek! En wat moet je dan doen als observant? We zijn bibliotheekmensen, hulpvaardigheid zit ons in het bloed. Dus gingen we toch maar naar binnen om een sleutel van een slot te halen, dat op het hek zat. Jammer genoeg werkte het slot niet, maar het meisje ontsnapte toch nog op een Houdini-achtige wijze uit haar kooi. Einde verhaal.
knel

Het klinkt allemaal heel banaal, maar als je hoorde met hoeveel informatie alle groepjes terugkwamen na 15 minuten observeren, dan is dit een heel goede manier om in korte tijd veel informatie boven water te halen.

Voor wie alles wil weten over de antropologische methode verwijs ik naar de ERIAL toolkit, die al wat ouder is, maar nog steeds relevant en een presentatie uit Cambridge, waar UX aan de orde van de dag lijkt te zijn.  Of lees het tijdschrift Weave. 

Advertenties

Geplaatst op 08/08/2017, in Congresverslagen, Impact measurement. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: