Performance measurement Oxford (2)

LibQUALlogo_PNGThe Libqual Sessions. 

Het congres is altijd een reünie voor de LibQual-community, waar wij in Leiden intussen ook deel van uitmaken. We deden mee aan workshop voor LibQualers. De vraag die gesteld werd was wat onze ervaringen waren met de verschillende fasen uit het LibQual proces. Op de een of andere manier kwam er alleen maar gemopper op de (onvermijdelijke) post-its terecht. Herkenbare opmerkingen:

  • De websurvey ziet er lelijk en onaantrekkelijk uit
  • Sommige vragen zijn onbegrijpelijk
  • Het gaat vooral over traditionele bibliotheekdiensten
  • Er zit een stevige USA-bias in de configuratie van de enquete
  • De methodiek is lastig uit te leggen

Dit allemaal genoemd hebbend, kwamen er enkele deelnemers met alternatieven, zoals MISO (Amerikaans colleges) en Insync (Australisch) http://educationandlibraries.insyncsurveys.com.au/our-clients/universities/
Nadeel van het overstappen naar een ander survey instrument is dat je de trends uit je enquêtes van de voorgaande jaren kwijt bent. En die zijn juist interessant. Men verwacht dat LibQual op korte termijn aanpassingen zal gaan doen.
Handige tip die we opvingen: gebruik NVIVO analyse software om de open comments te analyseren.

Naast de workshop werden er ook een aantal presentaties over LibQual gehouden. Spectaculair waren de resultaten van LibQual in de University of Limerick. In 2007 begonnen zij met LibQual: hun radar charts waren helemaal rood. Ze hebben een heel traject aan verbeteringen opgezet, variërend van self-service tot de inrichting van een post-graduate reading room. Ook hebben ze een campagne “Every seat counts” opgezet, waarbij studenten de spullen van mensen die te lang weg zijn, mogen opruimen. Gevolg van dit alles: het rood is verdwenen uit de radars!

Jacky Belanger (University of Washington) vertegenwoordigt een van de bibliotheek die heel bewust géén gebruik maken van LibQual, maar al jarenlang een eigen instrument gebruiken. Haar presentatie handelde over de moeilijkheden die je ondervindt als je resultaten van gebruikersonderzoek wilt omzetten naar verbeteracties. Soms kan dat helemaal niet (bv uitbreiden van het aantal werkplekken) en soms gelooft de bibliotheekstaf de resultaten van het onderzoek gewoon niet. De bibliotheekcultuur is bovendien niet altijd even veranderingsgezind. Wat interessant is, is dat men de strategische planning van de bibliotheek heeft afgestemd op de resultaten van het onderzoek.

Advertenties

Geplaatst op 08/08/2017, in Congresverslagen, Impact measurement. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: