Performance measurement Oxford (1)

kebleVorige week was ik bij het congres 12e International Conference on Performance Measurement in Libraries, dit keer in Oxford.

Voor mij was het de vierde keer dat ik dit congres bijwoonde. Opnieuw was het een erg goed congres, met veel interessante sprekers en een levendige assessment community. Het congres duurde 3 dagen, volgepropt met lezingen en workshops. Op de 4e dag volgde ik een 7 uur lange workshop over datavisualisatie mbv Tableau.

Naast het interessante congres is het ook erg leuk om in Oxford te zijn. We sliepen in Keble College, waar het congres ook plaatsvond. Een 19e eeuws gebouw, typisch een engels college, met een prachtig grasveld waarom heen de collegegebouwen staan. De eetzaal was een belevenis op zichzelf!
eetzaal
Het voert te ver om iets over alle presentaties te vermelden, daarom hierbij een selectie van de belangrijkste bevindingen.

De vorige keren gingen veel presentaties over de relatie tussen bibliotheekgebruik en studiesucces. Graham Stone van de University of Huddersfield was één van de eersten die hierover in 2013 rapporteerde. Ik schreef daar toen over. Inmiddels zijn er veel meer van dit soort studies gedaan en keer op keer blijkt dat er een correlatie is tussen hoge cijfers en frequent bibliotheekgebruik. Er is nu een stroming in de VS die er vanuit gaat dat dit voldoende bewijs is voor een causaal verband: doordat studenten de bibliotheek veel gebruiken halen ze beter cijfers (in de bibliotheek word je slimmer). Gelukkig zijn er ook nog anderen, die hier tegen in gaan. Zoals Andrew Asher, een van de onderzoekers van het ERIAL project, waarover later meer, twitterde: “Pretty sure the relationship is high achieving students tend to use the library, not library use produces better grades”

Advertenties

Geplaatst op 08/08/2017, in Congresverslagen, Impact measurement. Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Hoi Anneke, Bedankt voor je verslagen! Erg fijn om op die manier toch een beetje bij te blijven zonder zelf deel te nemen.
    Wat betreft de onderzoeken naar de relatie tussen bibliotheekgebruik en studieresultaten: Asher heeft gelijk maar zijn opmerking is ook wat kort door de bocht. De validiteit van de uitkomsten hangt af van de onderzoeksmethode. Wat dat betreft een aanvulling: er zijn de afgelopen 50 jaar heel veel onderzoeken gedaan naar die relatie in het primair- en voortgezet onderwijs. Daarbij zijn verschillende methodologieën gebruikt maar de uitkomsten waren telkens hetzelfde, namelijk dat er een correlatie is tussen bibliotheekgebruik en studieprestaties. Een van de onderzoekers is Prof. Dr. Ross Todd die in de zgn. Ohio studies die correlatie aantoonde. Daarbij werden juist ook studenten meegenomen die niet of nooit de bibliotheek gebruikten. Na inzet van een specifiek programma, verbeterden de studieresultaten significant. De belangrijkste succesfactoren zijn de professionaliteit van het bibliotheekpersoneel, budget en de samenwerking tussen bibliothecarissen en onderwijsgevend personeel. Dat laatste is in de Angelsaksische landen ook de reden waarom er MA studies zijn voor teacher-librarians: bibliothecarissen met een lesbevoegdheid op MA-niveau.
    Met vriendelijke groet, Lourense Das

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: