Bewijs geleverd!

effectWe zoeken al jaren naar bewijs dat we als bibliotheken een positieve invloed hebben op studieresultaten. Ik schreef daar al eerder over. Tot nu toe was het bewijs mager en gebaseerd op een relatief kleine onderzoekspopulatie. Maar enkele jaren terug is er door de ACRL een driejarig programma gestart, waarin bibliotheken aangemoedigd worden om onderzoek uit te voeren. In totaal doen ruim 200 Amerikaans hoger onderwijs-bibliotheken hieraan mee. Deze week verscheen het tweede rapport van dit programma, waarin de resultaten van 74 onderzoeken gebundeld zijn. Dat levert bij elkaar steeds meer bewijs op voor de positieve invloed die wij met onze bibliotheken en -diensten hebben op individuele studieresultaten en universitaire scores in het algemeen. Zo stelt het rapport:

  1. Beginnende studenten hebben baat bij informatievaardigheidscursussen
  2. Bibliotheekgebruik verhoogt individuele studieresultaten
  3. Samenwerking tussen bibliotheek en andere universitaire diensten (schrijfcentrum, academic skills) hebben positieve invloed op studiesucces, studieresultaten
  4. Informatievaardigheidscursussen versterken algemene studievaardigheden en academische vaardigheden, zoals probleemoplossend en kritisch denken

Het eerste rapport verscheen in 2015. Daarin werd nog niet zo sterk als nu de bijdrage van de bibliotheek aan onderwijs en leren aangetoond.

Geplaatst op 04/05/2016, in Impact measurement, Informatievaardigheid. Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Interessant Anneke! Dat bewijs was overigens allang geleverd voor onderwijs aan 4-18 jarigen. De meeste onderzoeken zijn gedaan in het Angelsaksische deel van de wereld maar er is ook onderzoek gedaan in Zweden, Portugal, Frankrijk en vele andere landen. Een van de eerste (bekende) onderzoeken was van M. Gaver uit 1963. In de daarop volgende jaren is er een grote hoeveelheid kwalitatief en kwantitatief onderzoek (diverse methodologieën) van o.a. Keith Curry Lance, Ross Todd, Dorothy Williams e.v.a. verschenen. Al deze onderzoeken tonen aan dat onderwijsbibliotheken een positieve bijdrage leveren aan de studieprestaties van leerlingen/studenten. Uiteraard zijn er een trits aan succesfactoren; de belangrijkste zijn: 1. Professionele onderwijsbibliothecaris met opleiding op MA-niveau en onderwijsbevoegdheid; 2. Voldoende budget; 3. Samenwerking tussen onderwijsbibliothecaris en vakdocenten in o.a. informatievaardighedenonderwijs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: