Researcher Development Framework en informatievaardigheid

Research development LiverpoolInformatievaardigheid wordt nog te vaak op één lijn gesteld met bibliografische instructies. Natuurlijk is het zoeken naar informatie een belangrijke vaardigheid, maar er is méér. Het nieuwe ACRL framework doet pogingen om dat te verduidelijken, maar doet dat behoorlijk abstract (zie mijn zeven blogs hierover). Een meer concreet framework is dat van Vitae: het Researcher Development Framework (RDF). Vitae is een Engelse organisatie die zich bezighoudt met professionalisering en ondersteuning van onderzoekers. Je kunt als onderzoeker lid worden van Vitae en dan krijg je allerlei ondersteuning in je professionele ontwikkeling. Niet op het eigen vakgebied, maar juist op het gebied van academische vaardigheden. Enkele jaren geleden ontwikkelde men een overzichtelijke “pizza” waarin de verschillende academische vaardigheden op een handzame wijze werden weergegeven: het Framework. Dit werd in korte tijd populair. Vervolgens konden anderen het framework gebruiken om een specifieke “lens” op de pizza te leggen. Sconul (het Engelse Surf) maakte de information literacy lens, waarbij ze hun eigen bekende Seven Pillars over de pizza heen legden en de inhoud van informatievaardigheid matchten met het RDF. Hieruit kwamen twee publicaties voort: de Information Literacy Lens én een boekje voor onderzoekers: The informed researcher.
Het aardige van het RDF / Sconul is dat je vrij eenvoudig kunt nagaan welke onderwerpen je als bibliotheek in je cursuspakket aanbiedt en waar nog witte vlekken zijn.Om maar een greep te doen uit de onderwerpen: citeren, referereren, plagiaat, auteursrecht, open access, peer review, publiceren, impact factoren, bibliometrics en Altmetrics, datamanagement, social media gebruiken, informatie delen in virtuele academische netwerken… Maar vooral biedt het framework een handzame kapstok om met mensen uit het onderwijs te praten over de onderwerpen die je als bibliotheek kunt aanbieden in het kader van academische vaardigheden. Het is (in tegenstelling tot het ACRL Framework) geschreven in de taal van de onderzoekspraktijk, kent geen bibliotheekjargon en is voor onderzoekers direct herkenbaar. Het bijbehorende boekje The informed researcher, heeft aansprekende hoofdstuktitels, zoals “Am I famous yet?” Een ander voordeel is dat je aan de hand van het RDF vrij eenvoudig een leerlijn kan samenstellen, alhoewel je die natuurlijk altijd in samenwerking met het onderwijs moet vormgeven.
Binnen de universiteitsbibliotheken is er behoorlijk wat enthousiasme voor de benadering van RDF. Het is nu de vraag in hoeverre het HBO met het RDF uit de voeten kan. Die vraag is dan ook gesteld op een LOOWI bijeenkomst, afgelopen april. Natuurlijk is het niet nodig dat iedere hoger onderwijs instelling hetzelfde framework gebruikt, maar het is wél handig als je gebruik wilt maken van elkaars expertise. Ik ben benieuwd wat de SHB-informatievaardigheidswerkgroep ervan vindt. En andere HBO-ers!

Geplaatst op 17/08/2015, in Informatievaardigheid. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: