Wat is het je waard?

ROIplaatjeJe steekt er geld in, maar levert dat wat op? En wat dan? Is dat uit te drukken in geld? Een onderzoeksgroep rondom Carol Tenopir en Bruce Kingma denkt van wel. In elk geval doen zij verwoede pogingen om in kaart te brengen wat de Return on Investment (ROI) van universiteitsbibliotheken is. Het begon allemaal in 2008 bij de University of Illinois, waar werd uitgezocht of je aan de hand van de inkomsten uit Grants (subsidies) kon nagaan wat de bijdrage daaraan was geweest vanuit de bibliotheek. Daartoe telde men citaties in het onderzoeksvoorstel, waarbij men aannam dat deze citaties uit bibliotheekbronnen afkomstig waren. Via een ingewikkelde berekening stelde men vast dat één dollar die geïnvesteerd was in de bibliotheek $ 4,38 opleverde.
Dit onderzoek is bekend geworden onder de titel Lib-Value Phase I.
Phase II deed ditzelfde onderzoek bij 8 bibliotheken, verspreid over een aantal landen. Dat bleek veel lastiger en leidde niet tot een eenduidig resultaat. Pikant detail: beide onderzoeken werden gesponsord door Elsevier.
In het meest recente nummer van College and Research Libraries is het verslag te vinden van Phase III. Hierin is het onderzoek op een andere wijze voortgezet bij de Syracuse University Library. In deze benadering heeft men via een enquete een aantal gegevens boven water gehaald: hoeveel bibliotheekbronnen heb je bij je laatste bibliotheekbezoek én bij het laatste digitale bezoek gebruikt, hoeveel bibliotheekbronnen heb je gedurende de laatste 30 dagen gebruikt en hoeveel zou je bereid zijn te betalen (in tijd en geld) om deze bronnen elders fysiek of digitaal op te halen. De onderzoeksgroep bestond uit 222 docenten en 782 studenten. Op de onderzoeksresultaten werd een berekening losgelaten. Hieruit blijkt dat iedere dollar die wordt uitgegeven voor de bibliotheek een waarde vertegenwoordigt van $4.13 voor studenten en onderzoekers.
Nu lijkt dit allemaal exacte wetenschap, maar dat is het natuurlijk niet. Het is voor een groot gedeelte gebaseerd op nattevingerwerk, maar het geeft wel een positief beeld van de waarde die de bibliotheek heeft voor onze klanten.

 

Geplaatst op 21/01/2015, in Impact measurement. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: