Een dooie mus

Nu al mijn collega’s vakantie vieren, vallen er nogal wat vergaderingen uit. Ineens is er tijd om in de wereld van e-books bij openbare bibliotheken te duiken. Een wondere wereld!

Via Bibliotheek.nl/ebooks log ik in op de streaming boeken, waardoor ik op de site van publiclibraryonline.com beland. Nu kom ik op een portaal met nogal obscure boekenplankjes. Is dit werkelijk het aanbod van de openbare bibliotheek? Het lijkt wel de leestafel in de wachtkamer van de tandarts. Een riedel new age boeken, een plankje met een wonderlijke selectie “Midden Oosten”, tien Christelijke boeken, de streekgeschiedenis van Overijssel, en vier tijdschriften, allemaal oude nummers.  En nog zo wat, ook erotisch werk dat zo populair schijnt te zijn onder ebook-lezers. Dat wat betreft het Nederlandse aanbod, Engelstalig ziet het er wat beter uit.

Technisch werkt het wel, alhoewel ik liever mijn streaming boeken op mijn ipad zou lezen. Dat kan niet, in elk geval nu nog niet. Romans lees ik niet van het computerscherm, ik heb niet voor niets een iPad. De ontsluiting kan ook beter; de boeken zijn (nog) niet te vinden via de catalogus van Bibliotheek.nl.

Dan maar naar de E-books Eregalerij. Zo’n 26 Nederlandse boeken, die je kunt downloaden in Epub-format.  Het zijn helaas erg oude boeken, weliswaar toptitels, maar ik heb Bibliotheek.nl er niet voor nodig. Via elke gratis e-bookportal zijn deze boeken te vinden. De extra informatie die per titel gegeven wordt is overigens wél leuk. Helaas ook niet opgenomen in de catalogus.

Ik weet het, het is moeilijk om als bibliotheek e-books aan te bieden. Edwin Mijnsbergen schreef daar kort geleden nog een mooie blog over.  Maar dan nog, als je dan de eerste voorzichtige stappen zet, doe het dan goed. De folder van de bibliotheek was zo veelbelovend….Ik was blij met een dooie mus.

Naschrift: Op 2 augustus maakte Bibliotheek.nl bekend dat in het najaar een promotiecampagne tbv streaming e-books wordt gestart. Deze zomer worden e-books ingekocht.

Geplaatst op 31/07/2012, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

