Kater van Google?

Er lijkt van alles aan de hand rondom Google. Gisteren meldde de Wall Street Journal dat Google werkt aan een nieuwe manier van presenteren van zoekresultaten. Google gaat antwoord geven op vragen, gaat semantisch zoeken (dat doen ze toch al?) en gaat rekening houden met de plaats en de tijd waarop gezocht wordt. Met name over die tijd breek ik mijn hersens. Wil ik s’avonds andere antwoorden dan in de ochtend? Als ik ’s morgens op “kater” zoek, krijg ik dan andere informatie dan wanneer ik dat laat in de middag doe? Doel van deze hele operatie is dat Google nóg betere advertenties aan mij kan presenteren. Ja ja, dat is de laatste tijd steeds het geval. Alles draait om advertenties bij Google. Zoals een ex-werknemers van Google, James Whittaker, het eerder deze week verwoordde: “Ik werkte bij een innovatief technologie bedrijf, maar toen ik er vertrok was het een gewoon reclamebedrijf”. Maar ik wíl helemaal geen advertenties!

Deze week was er ook rumoer over Google Books. Het lijkt erop dat het tempo van het scannen eruit is geraakt melden grote Amerikaanse universiteitsbibliotheken. En in de Engelse versie van Google is Google Scholar zodanig verstopt dat het bijna niet meer vindbaar is. zie het berichtje mét afbeelding van Dymphie hierover. Daarover wordt kennelijk nog wel gediscussieerd, hopelijk wordt het teruggedraaid.
Natuurlijk was er ook deze week het gebruikelijke gedoe over de privacy.

Als Google zo doorgaat, dan graven ze hun eigen graf. Dan wordt het een advertentiemachine in plaats van een zoekmachine. Wie weet, komt de bibliotheek dan weer in beeld! Er is hoop…

Geplaatst op 16/03/2012, in Google. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

