Zelfoverschatting ten aanzien van informatievaardigheid

Eigenlijk weten we het allang, maar het is fijn als het weer eens in een onderzoek* bevestigd wordt: studenten overschatten zichzelf enorm als het gaat om hun informatievaardigheid. In een onderzoek onder bijna 600 Amerikaanse college studenten is uitgezocht hoe het gesteld is met hun informatievaardigheid (mbv de ILT-test). Deze test werd afgenomen bij de start van hun studie. Meer dan 80% van de studenten scoorde hierbij een onvoldoende. Maar liefst 75% dacht echter voorafgaand aan deze test voldoende informatievaardig te zijn. Na de test werd hen opnieuw gevraagd hoe ze dachten dat ze gescoord hadden (de test voorziet niet in feedback en de studenten hadden hun score niet vernomen) en toen dacht toch nog 68% het er goed afgebracht te hebben. Ze waren op dat moment dus nog steeds “onbewust onbekwaam”.

Deze studenten strooien zichzelf en hun docenten zand in de ogen als ze verklaren voldoende competenties te hebben op het gebied van informatievaardigheid. Wat volgens mij ook meespeelt is dat veel studenten (en docenten?) het concept “informatievaardigheid” vertalen als “ik kan alles vinden”. Dat het een veel breder concept is, dat zich uitstrekt van zoeken tot wetenschappelijk publiceren, is nog steeds niet bij iedereen bekend.

Ook opvallend is het feit dat  de studenten te weinig geschoold waren in het (Amerikaanse) voortgezet onderwijs. In Nederland is de situatie niet veel rooskleuriger. De eerstejaars studenten die wij ontmoeten tijdens onze cursussen blijken zelfs  amper Google-vaardig te zijn, kennen Google Scholar of Google Books niet, en plagiëren er volkomen argeloos lustig op los. Er valt nog een wereld te winnen op dit gebied! Bijvoorbeeld: het beoordelen van zoekresultaten is een ondergeschoven kindje, wat zich steeds meer gaat fnuiken. Enkele weken geleden verscheen in Wired een alarmerend artikel hierover: http://www.wired.com/magazine/2011/11/st_thompson_searchresults/ Ik citeer: “If they’re naive at Googling, it’s because the ability to judge information is almost never taught in school.”

* Het volledige artikel: Gross, M. Lathan, D. (2011) What’s skill got to do with it? Information literacy skills and self-views of ability among first-year college students. Journal of the American Society for Information Science and Technology (62) 12.  Met dank aan de collega’s uit Delft voor de tip!

Geplaatst op 23/11/2011, in Assessment, Informatievaardigheid, Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: