Mediawijsheid gemeten

Iedereen lijkt zich opeens te storten op mediawijsheid. Eind september verscheen een omvangrijke publicatie met als titel: Meten van mediawijsheid: een studie naar een raamwerk, meetmiddelen en toepassing hiervan. Een projectgroep, gevormd door medewerkers van Blik op Media, Cinekid, Eye Film Instituut Nederland, Nieuws in de Klas, TNO en de Thorbecke Scholengemeenschap, heeft zich uitputtend met het onderwerp beziggehouden. Doel van het onderzoek was een meetinstrument te ontwikkelen waarmee mediawijsheid gemeten kan worden. Dat is grondig aangepakt. Vanuit de definitie van mediawijsheid worden vier kerncompetenties geformuleerd, die vervolgens in indicatoren worden vertaald. De vier kerncompetenties zijn Gebruik (technisch gericht, bediening van apparaten); Kritisch begrip; Communicatie; Strategie (beredeneerde keuzes maken voor mediagebruik). Een voorbeeld van een indicator die bij Kritisch begrip hoort is: Begrijpen hoe media-inhoud op specifieke doelgroepen wordt afgestemd.  Nadat het raamwerk was beschreven zijn twee pilots uitgevoerd om te onderzoeken of de indicatoren helpen bij het meten van (aspecten) van mediawijsheid. De eerste pilot betrof een onderzoek naar reclamebeinvloeding bij scholieren. De conclusie is eerlijk en teleurstellend: het meetinstrument was niet betrouwbaar en dus onbruikbaar. Een tweede pilot betrof interviews van een groep licht verstandelijk gehandicapten. Zij werden ondervraagd over hun internetgebruik en hun besef van de (on)veiligheid daarvan. Helaas was ook hier het meetinstrument niet goed genoeg, want teveel toegespitst op kennis in plaats van op gedrag, wat bij deze doelgroep passender was geweest.

Ondanks deze tegenvallers is het rapport zeer de moeite waard, vooral vanwege het raamwerk dat een dappere poging is om het vage begrip mediawijsheid heel wat concreter te maken. Hier kan op voortgebouwd worden.

Overigens wordt in het rapport nergens gerept over de door UNESCO genoemde naar elkaar toe groeien van informatievaardigheid en mediawijsheid. In dat rapport wordt gesproken over Media- and Information literacy. Wellicht kwam dát rapport net te laat.

Geplaatst op 06/10/2011, in Informatievaardigheid. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: