Unesco’s indicatoren voor media- en informatievaardigheid

Unesco streeft naar maximale maatschappelijke participatie van burgers. Een van de onderwerpen waarmee ze zich in dit kader bezighouden is mediawijsheid en informatievaardigheid. Unesco heeft nu een rapport uitgebracht waarin een tweetal sets indicatoren wordt gepresenteerd om Media and Information Literacy (MIL) te meten. De eerste set is bedoeld om de MIL van een land in kaart te brengen. De tweede set richt zich op individuele vaardigheden. Het aardige is dat Unesco constateert dat er weinig verschil zit in de algemene concepten van mediawijsheid en informatievaardigheid. Het lijkt me echter een hele klus om de indicatoren op nationaal niveau boven water te halen. Wat te denken van de volgende  indicatoren?
% of .edu websites relative to the total number of websites
% of .gov websites relative to the total number of websites
En deze lijkt me ook verdraaid ingewikkeld meetbaar: Parental control of media
Maar vooruit, het geheel is een goed begin en het zet een belangwekkend onderwerp weer eens op de kaart buiten de bibliotheekomgeving. Het volledige rapport: http://www.ifla.org/files/information-literacy/publications/UNESCO_MIL%20Indicators_Background_Document_2011_final.pdf

Geplaatst op 21/09/2011, in Informatievaardigheid. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: