(Uit)geteld in de bieb (2)

Verzamelen van statistieken is al een kunst op zich, maar nog lastiger wordt het als je wat zinnigs wilt gaan doen met die statistieken.  Veel bibliotheken werken met prestatie-indicatoren. Het congres in York bood enkele presentaties over dit onderwerp. Een prestatie-indicator is een meetbare grootheid, die een aanwijzing geeft over onder meer de kwaliteit en doelmatigheid van bedrijfsprocessen, meestal aan de hand van een streefgetal of vastgestelde norm. Bijvoorbeeld: de prestatie-indicator voor werkplekken in de bibliotheek wordt berekend op basis van het aantal werkplekken tov het totaal aantal studenten waarvoor de plekken bedoeld zijn. Ook een leuke: hoeveel procent van de in jaar x aangeschafte boeken zijn in dat jaar uitgeleend? Dit soort berekeningen zijn natuurlijk voer voor eindeloze discussies in bibliotheken. Gelukkig is er een ISO norm waarin het allemaal al is beschreven: ISO 11620:2008  Library performance indicators. Er wordt in ISO verband gewerkt aan een update van deze norm, want 2008 is natuurlijk al weer wat aan de oude kant. Zo kom je in deze norm geen berekeningen tegen die te maken hebben met het gebruik van websites. Helaas gaan deze processen traag en zullen we nog wel even moeten wachten op de update.  Toch wordt alom aangeraden om met de ISO norm te werken en niet zélf iets te gaan verzinnen.

Prestatie indicatoren kunnen op verschillende manieren worden gebruikt, bijvoorbeeld in benchmarks (UKB-benchmark) of in balanced scorecards.  Je kunt ze ook weergeven in dashboards, een soort cockpit-metertjes die in rood of groen uitslaan. Dat kan je gebruiken als je vooral intern je zaakjes goed wilt bijsturen.

Het is van belang om je niet te verliezen in eindeloze reeksen prestatie-indicatoren. Je kunt het beste een kleine set uitkiezen (tussen de 20 en 30 indicatoren) die in beeld brengen wat je als bibliotheek belangrijk vindt. Een gebruikersonderzoek (bv via LibQual) kan helpen om een selectie te maken, maar ook een beleidsplan biedt voldoende uitgangspunten om het vizier van de indicatoren op scherp te zetten. Een selectie prestatie indicatoren noemt men Kritische Prestatie Indicatoren  (KPI).  Als voorbeeld:  UB in Nijmegen publiceert jaarlijks de resultaten van de KPI-metingen op hun website.

Geplaatst op 05/09/2011, in Congresverslagen, Impact measurement. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: