Alles van waarde is weerloos

Deze mooie dichtregel van Lucebert lijkt van toepassing op bibliotheken. Althans, dat is mijn indruk na 3 dagen congres over performance measurement in York. Veel, zo niet alle bijdragen hebben een wat zoekende toon. Hoe kunnen we overtuigend de waarde van bibliotheken aantonen nu de financiele middelen van universiteiten onder druk staan? Er gebeurt van alles op dat vlak: ISO-normen, impactmetingen (huddersfield ea), literatuurstudies (ACRL), value scorecard, gebruikersonderzoeken (LibQual) en nog veel meer. Als ik thuis ben zal ik het allemaal eens netjes, met links, op een rijtje gaan zetten. Het valt echter op dat niemand, hoe stellig of gepassioneerd de presentatie ook is, al weet hoe het zou moeten. Een van de intrigerende vragen is bijvoorbeeld hoe je de impact van een bibliotheek op studiesucces of op leren kunt aantonen. Helaas worden studiesucces en leren door zoveel factoren beinvloed dat het vrijwel onmogelijk is daar een bewijs uit te halen. Ook over Huddersfield blijf ik sceptisch. Zij tonen aan dat succesvolle studenten vaker de bibliotheek bezoeken en vaker databases raadplegen dan minder succesvolle studenten. Maar als succesvolle studenten gewoon slimmer zijn en betere studievaardigheden hebben en weten dat het handig is om naar de bibliotheek te gaan? Misschien tonen ze dat wel aan.
Ik heb deze dagen veel gehoord en veel informatie verzameld. Een aantal belangrijke bronnen heb ik getwitterd en ik zag dat ze al opgepikt zijn door anderen. Ik zal de komende weken eens goed door de stapel (op iPad) heen gaan en over relevante zaken bloggen. De twitterstream is ook interessant :#pm9york

Geplaatst op 24/08/2011, in Congresverslagen, Impact measurement. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

