Overwegingen in mijn cel

Nooit eerder woonde ik in een studentenkamer op een campus, maar deze week verblijf ik in een spartaanse cel op de campus in York. Ik bezoek hier het congres dat in 1 klap je hele twitterbericht beslaat: 9th Northumbria International Conference on Performance Measurement in Libraries and Information Services. Een van de opvallende uitkomsten van gebruikersonderzoeken van Angelsaksische academische bibliotheken is dat eerstejaars studenten graag comfortabele studieplekken in de bibliotheek zien. Als je weet dat vooral eerstejaars op de campus wonen, dan snap je dat ineens. Hun kamertje bevat een bed, een bureau met stoel en een kast. Mijn kamertje deze week ook. Ik klaag niet, het is leuk om dit eens te zien. De campus is een heel dorp, een eindje buiten de stad gelegen. Het is gebouwd in de zestiger jaren, dus veel beton in beeld. In het midden ligt een prachtig meertje. Een supermarkt, boekhandel en kapper completeren het dorpsgevoel, het is alleen helemaal uitgestorven. De zomervakantie duurt tot eind september en er lopen nu alleen maar bibliotheeknerds rond!
Tot nu toe heb ik al veel interessante verhalen gehoord en dat gaat nog drie dagen zo door. Een fantastische manier om snel op de hoogte te komen van alle ontwikkelingen op dit gebied. Er zijn deelnemers uit alle werelddelen, maar gek genoeg ben ik de enige hollander. Dat legt een zware last op mijn schouders om jullie allemaal op de hoogte te brengen. Ik neem daar de tijd voor, en zal in de komende weken steeds iets erover op dit blog schrijven.
Voor nu mijn belangrijkste indruk van vandaag: assessment van bibliotheken wordt elders uiterst professioneel aangepakt. De functienamen rollen over tafel: assessment librarians, data coordinators, service quality directors etc. In NL ken ik hier eigenlijk geen voorbeelden van, maar ik houd me aanbevolen voor tips. Waarom ik me hier mee bezighoud? Ik ben projectleider van een project waarbij we in de Leidse universitaire bibliotheken een methodiek opzetten voor het werken met prestatie indicatoren. Het project is nog in een beginfase, daarom komt dit congres juist nu zo goed uit. Ik kom boordevol goeie voorbeelden terug!
Op york.ac.uk/conferences/northumbria zijn de presentaties (later) terug te vinden.

Geplaatst op 22/08/2011, in Congresverslagen, Gebruikersonderzoek. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Was er zes jaar geleden ook bij. Vond het toen erg leuk. Er lijkt een hecht kern van regelmatige bezoekers te zijn. Alleen toen een beetje veel libqual zonder enige kritiek en veel Balanced Scorecards.
    Ben benieuwd naar je verslagen. Zag dat Ellen en Graham ook actief aan het twitteren zijn. Doe ze de groeten en zet hem op.

  2. Hai Anneke,

    Dank voor je nieuws uit York. Je hebt weer een mooi stuk geschreven!
    Ik deel je observatie over de professionele aanpak van bibliotheekzaken elders. Er valt nog veel te doen in NL. Daarom ben ik benieuwd naar jou ervaringen.

Geef een reactie

