Google plus-minus

Nu Google+ enkele weken in de lucht is, beginnen de mogelijkheden voor het gebruik zich een beetje af te tekenen. Wat zijn mijn ervaringen tot nu toe?

Positief:

  • het ziet er mooi uit en werkt eenvoudig
  • je kunt op een handige manier je “vrienden” ordenen in kringen (écht iets voor bibliothecarissen!)
  • je kunt mededelingen (updates) specifiek aan een kring richten
  • je kunt eenvoudig een “hangout” starten: een videobijeenkomst met maximaal 10 vrienden (helaas heb ik geen webcam op mijn werkpc)
  • je zit niet gebonden aan 140 tekens voor een update, wat tegelijk ook een nadeel is: er wordt wat af geleuterd in mijn kringen!
  • je kunt eenvoudig je foto’s uploaden en (albums) delen (via voorheen Picasa)

Negatief:

  • er zit iets obscuurs aan het knopje +1 wat je kunt uitdelen aan websites en bijdragen in Google+. Wat gebeurt hiermee? Beinvloedt het de ranking in Google? Dat lijkt er wel op, lees dit bericht op Marketingfacts er op na.
  • berichten zijn minder eenvoudig snel te scannen: je ziet ofwel het hele bericht ofwel de eerste woorden (na installatie van een extensie om berichten in-uit te klappen).
  • ik word opgenomen in kringen van “verkopers” van het een of ander; ik kan deze gasten wel blokkeren, maar niet voorkomen dat ze mijn berichten volgen
  • ik mis integratie met mijn GoogleReader
  • ik word tureluurs van de sites die ik nu allemaal volg: Facebook, Twitter, LinkedIn en diverse blogs. Ik begrijp dat het de bedoeling is van Google+ dat ik straks alleen G+ hoef te volgen
  • je moet onder je eigen naam deelnemen; andere namen waarvan Google denkt dat ze een alias zijn, worden geweigerd (zo ondervond mijn collega Michiel Cock)
  • bedrijven en organisaties worden (nog) geweigerd; op Facebook volg ik een groot aantal interessante organisaties
  • de nieuwsfunctie Sparc is onderontwikkeld, vreemd voor zo’n zoekgigant als Google.

Google+ ontwikkelt zich nog volop. Het is zeker de moeite waard om het te blijven volgen.

Geplaatst op 16/08/2011, in Google. Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Ik was zo blij dat ze geen spelletjes hadden, zoals op Facebook, maar dat is ook afgelopen. Vooralsnog zie ik geen game updates in mijn timeline, maar dat kan ook liggen aan het feit dat de mensen die ik volg (gelukkig) geen spelletjes spelen!

    Toch weet ik nog niet zo goed wat ik met G+ moet, ik ben te verknocht aan Twitter. Net als dat ik ook geen fervent Facebooker ben, zal G+ ook wel secundair blijven denk ik.

    • annekedirkx

      De updates van spelletjesspelers worden bijgehouden onder de knop “Games”. Ze vervuilen op die manier in elk geval niet je gewone “timeline”.

  2. Een groot voordeel van Google+ is dat ze geen zgn. “Apps” hebben, zoals Facebook.

Geef een reactie

