Zoeken in de wolken, vinden in de bieb? LIBER

Op het LIBER congres in Barcelona zei Lorcan Dempsey iets waar ik sindsdien geregeld over loop te piekeren. Hij had het over de Universiteit van Bangor (Wales) waar vakreferenten niet meer nodig zijn omdat de technologie ervoor heeft gezorgd dat het zoeken van informatie geen specifieke vaardigheid meer vereist. Ik heb het hier nu niet over de taak van een vakreferent; die doen heel wat meer dan literatuur zoeken. Maar het feit dat deze uitspraak is gebaseerd op een beleidsplan van Bangor uit 2005 en dat Dempsey het nu nog aanhaalt betekent wél dat er iets met zoeken aan de hand is. De presentatie van Dempsey ging oa over outsourcen van activiteiten (in de cloud) en daarbij noemde hij als externe “leverancier” ook Google.  Het blijkt dat bibliotheeksystemen steeds minder gebruikt worden om informatie over een bepaald onderwerp te vinden, domweg omdat Google, Google Scholar en Amazon veel gebruikersvriendelijker zijn. Je hebt feitelijk geen vaardigheid nodig om erin te zoeken. Je vindt altijd wel wat.  Ook blijken studenten zich met name te richten op verplichte en aanbevolen literatuur, tips van docenten, en minder snel zélf op zoek te gaan naar aanvullende informatie. Kortom: de bibliotheeksystemen worden gebruikt voor het verkrijgen van de gevonden informate, de “known item searches“.

Veel bibliotheken, waaronder Leiden, zijn bezig met het inrichten van discovery layers. Daarbij proberen we de user interfaces eenvoudig te houden, onze klanten zijn tenslotte gewend aan Google. Dus één zoekbalk, en de verfijnmogelijkheden pas op het resultaatscherm (een soort van postcoördinatie in een nieuw jasje). Volgens een ándere LIBER presentatie ( Lorraine Beard, University of  Manchester), waar PRIMO kort geleden in gebruik is genomen, is juist het zoeken naar “known items” bij deze eenvoudige interfaces lastiger. Er komt veel ruis mee.

Wat moet je als bibliotheek nou doen? Houd je de interface eenvoudig, dan is het zoeken naar known items lastiger en dat gebeurt juist vaker. Maak je interface daar meer voor geschikt, dan stoot je een groot aantal klanten af omdat het te moeilijk is. Gelukkig kunnen we alle toeters en bellen altijd nog kwijt op een advanced scherm!

Geplaatst op 13/07/2011, in Congresverslagen, Google, Informatievaardigheid. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: